Wiishoekje

Weetjes over taal, leren en dyslexie!

Spreken bij kinderen met dyslexie

Tijdens spreken ervaren kinderen met dyslexie de minste hinder van lees- en/of spellingproblemen.  Er is aangetoond dat leerlingen met dyslexie problemen hebben met het oproepen van woorden uit het langetermijngeheugen. Vaak ligt het woord op het puntje van hun tong, iets wat we allemaal wel eens hebben, maar bij kinderen met dyslexie komt dit veelvuldig voor. Ze kunnen er niet opkomen. We spreken dan van woordvindingsproblemen, de woordenschat is echter wel goed! Kinderen met dyslexie kunnen door de woordvindingsproblemen bij spreken voor een groep meer stress ervaren, omdat ze weten dat ze niet altijd op de juiste woorden kunnen komen. Hierdoor worden de woordvindingsproblemen vaak nog erger. Laat een leerling zoveel mogelijk ontspannen tijdens dit soort spreeksituaties, misschien door te beginnen met een grapje. Humor laat mensen ontspannen (hierover later meer). Laat leerlingen voldoende spreekervaring opdoen voordat ze alleen voor de klas moeten spreken.


Taalontwikkelingsstoornis (TOS)

Een TOS, voorheen: ESM, is niet zichtbaar, vaak lastig uit te legeen en daarom relatief onbekend. Vaak wordt het verward met dyslexie, stotteren, een taalachterstand of autisme. Een vroege diagnose is belangrijk, zodat op tijd met de juiste behandeling kan worden gestart. Tot het zevende jaar is er veel winst te behalen. Zo valt te voorkomen dat achterstanden steeds groter worden. Kinderen met een taalontwkkelinsgstoornis hebben moeite om taal te begrijpen of om zich begrijpelijk uit te drukken. De exacte oorzaak is onduidelijk, mogelijk ligt het probleem in de hersenen.


Taalachterstand

Alle kinderen met TOS (taalontwikkelingsstoornis) hebben een taalachterstand. Maar niet alle kinderen met een taalachterstand hebben een taalontwkkelingsstoornis. Een taalachterstand kan ontstaan als een kind in de eerste levensfase weinig te maken krijgt met taal. Bijvoorbeeld doordat ouders weinig voorlezen of weinig praten met hun kind. Of omdat het gehoor (tijdelijk) minder was door oorontstekingen. Soms krijgt een kind te weinig  gelegendheid om zelf te praten , omdat zijn of haar zinnen steeds worden afgemaakt. Een kind dat weinig met taal in aanraking komt, leert eingelijk nooit goed praten of taal te gebruiken en te begrijpen. De taalachterstand heeft in dat geval dsu niets te maken met een probleem in de hersenen.
lees meer over taal bij kinderen op www.kindentaal.nl

Nieuws
Dyslexiebehandelingen bij logopediepraktijk Willewiis;
Sinds twee jaar begeleid ik kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie en lees- en spellingmoeilijkheden.

Wat ik zo mooi vind aan de begeleiding van kinderen gaat veel verder dan het behalen van resultaten op papier.

Mijn dag is goed wanneer ik een kind in de wachtkamer zie lezen en die roept dat hij/zij nog even niet mee naar binnen kan, want hij/zij wil de bladzijde nog af lezen. En ja, dit maak ik gelukkig geregeld mee. Voor kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie zijn dit de mooiste resultaten die je kunt bereiken als je het mij vraagt.

Zelf ben ik al van jongs af aan gek op lezen. Wanneer ik helemaal in een verhaal zit vergeet ik de tijd en speelt het verhaal zich als een film in mijn hoofd af. Degenen die ook van lezen houden, zullen zich hierin herkennen. Voor veel kinderen en volwassenen is dit echter lang niet zo vanzelfsprekend. Zeker als je dyslexie hebt, is lezen meestal niet favoriet. En dat hoeft ook niet. Iedereen heeft zijn eigen hobby’s en interesses. De één houdt van lezen, de ander van bouwen en weer een ander luistert het liefst de hele dag muziek en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal heel voor de hand liggend zou je zeggen. Maar iemand die bijvoorbeeld minder interesse heeft in schilderen, kan dit makkelijker uit de weg gaan dan iemand die, om wat voor reden dan ook, een hekel heeft aan lezen. In de maatschappij waarin wij leven draait bijna alles om lezen. Hoe fijn is het dan, dat lezen lukt.

Mijn doel voor de behandeling is vooral het plezier in lezen weer terug te krijgen. Dat kinderen met een opgeheven hoofd verder kunnen en weer durven te leren. Dát is voor mij belangrijk. De resultaten op papier komen dan vanzelf.
In de praktijk leveren wij maatwerk. Elk kind is uniek, dus elke behandeling ook. We sluiten ons aan bij wat het kind nodig heeft en stellen doelen in overleg met het kind, de ouders en school. Plezier in de behandeling staat hierbij voorop.

Met vriendelijke groeten,
Mirjam de Vries
Logopedist & dyslexiespecialist

Wil je de nieuwsbrief ontvangen? Meld je dan hier aan.

   

©2020 Logopedie Willewiis
Privacyverklaring

ontwikkeld door WIE
Aangesloten bij: