Kroko Loko
Kroko Loko is bij uitstek hét favoriete spel bij Willewiis. We spelen het om te werken aan de articulatie, taal, lezen en spelling, stem, of gewoon als beloning! Wie krijgt de langste krokodil?
Oefentips taal en articulatie:
- Maak 3 krokodillen en leg naast elke krokodil een plaatje met het dier naar boven.
1 krokodil met een vliegende dier, 1 met een landdier en 1 met een dier dat zwemt.
Draai om de beurt een kaartje om en vertel wat voor dier het is en waar het bij hoort:
die zwemt/vliegt/loopt - Oefen met lange zinnen: Als ik een landdier vind, mag ik hem houden
- Dit is (geen) (land)dier, dus ik mag het hebben / jij mag
- Ik mag het kaartje wel/niet hebben, omdat/want ik ... had gegooid
- Oefen met dierennamen en kenmerken: welk dier pak je? Wat weet je van het dier?
- Categoriseer: Zie je het dier in de dierentuin en/of in het wild, of op de boerderij?
- Waar denk jij dat een het dier dat je zoekt ligt? Oefen met ‘Ik denk dat dit een ... is’
- Ontkennende zin: ‘Dit is geen land/lucht/waterdier
Oefentips lezen en spelling:
- Welk dier heb je gepakt? Bedenk een ander dier dat met dezelfde letter begint
- Schrijf de naam van het dier op
- Hak en plak de naam van het dier in klanken of lettergrepen
- Pak twee kaartjes en schrijf een zin over de dieren
- Pak je een landdier? Jij leest een bladzijde/alinea. Pak je een dier dat zwemt?
De ander leest een bladzijde. Pak je een dier dat zwemt?
Jij mag kiezen wie de volgende bladzijde leest