HELP, ik stik!

Een aantal weken geleden, kreeg ik de vraag of wij in de praktijk ook ademhalingstherapie geven  i.v.m. hyperventilatie.
En mijn antwoord was natuurlijk ja!

Ademhalingstherapie is een van de onderdelen binnen de logopedie.

Voordat ik ga uitleggen hoe dat zit, neem ik je eerst mee naar een prachtige vakantiebestemming: De Weissensee.
Als kind kwam ik daar tijdens de zomervakantie. Een schitterende vakantiebestemming, waar ik nog graag aan terug denk. Voor mij één van de mooiste plekjes van Oostenrijk.
Wanneer je er aankomt, zie je daar de oogverblindende omgeving:  het blauwe meer dat wit lijkt door de lichte ondergrond en de bergen aan weerszijden. Alleen díe blik al gaf mij altijd een heerlijk gevoel, misschien wel meer dan een vakantiegevoel. We hebben allemaal wel zo’n vakantiebestemming waar je met weemoed aan terugdenkt.
Met een groep jongeren lagen we daar uren op het strand te genieten, te kletsen, te sjansen, noem maar op. Vaak ging ik daar ook wandelen in de bergen samen met mijn ouders en broer en zus.
En op een mooie zomerse dag besloten we van de éne kant van het meer naar de andere kant te lopen en met de boot weer terug. Geweldig plan dacht ik toen. Maar eenmaal bezig met wandelen ging het niet zo als ik dacht dat het zou gaan. De Weissensee ligt op ongeveer 1000 meter hoogte, de lucht is daar wat schoner en ook ijler. Dat schone vond ik niet zo erg, maar dat ijlere wel.

Het wandelen was namelijk nog wat hoger dan die 1000 meter en zo fanatiek als ik was, stapte ik stevig door, niet wetende wat de ijle lucht met mij zou doen. Ja, je raadt het al, mijn ademhaling ging met mij op de loop. Licht in mijn hoofd, sterretjes voor mijn ogen en het gevoel dat ik ging flauwvallen. Mijn eerste en gelukkig ook laatste kennismaking met hyperventilatie. Mijn moeder herkende de symptomen en haalde snel een plastic zakje tevoorschijn, zodat ik daar in kon ademen en de hyperventilatie af kon nemen. Hoe vervelend kan het zijn wanneer dit je regelmatig overkomt!

Wat is dan hyperventilatie?
Het is een verkeerde manier van ademen. Je ademhaling gaat te snel of te diep. Wanneer je hyperventileert, adem je te veel zuurstof in (Co2). Dat is zelfs meetbaar in je bloed. De ph waarde van je bloed daalt, waardoor het ademcentrum wordt geremd.
Door de overload aan zuurstof krijg je fysieke reacties: je wordt licht in je hoofd, je ziet sterretjes, je voelt tintelingen, druk op de borst, etc. . Met vaak als gevolg angst, paniek of zelfs angstaanvallen: “Help ik stik!”.

Een logopedist kan d.m.v. onderzoek naar spreken en ademen een juiste diagnose stellen over ademgebruik. Samen met de cliënt wordt de afwijkende manier van ademen in kaart gebracht en een behandelplan opgesteld.
Tijdens de behandeling krijgt de cliënt inzicht in het eigen ademen (het adempatroon). Ook leert hij of zij een evenwichtig adempatroon dat past bij hem of haar en dat functioneel ingezet kan worden.
De cliënt leert een lage ademing toe te passen in verschillende situaties en ook oefeningen die een ontspannen adem teweeg brengen.

Wanneer u zich herkent in bovenstaande, of u herkent dit bij uw kind of partner of mensen in de directe omgeving, dan kunt u een verwijsbrief halen bij de huisarts voor ademtherapie bij de logopedist.
Bij mij aan de Weissensee was het eenmalig last hebben van hyperventilatie, gelukkig voor mij. Later tijdens de opleiding Logopedie leerde ik van alles over de ademhaling. Nog veel later merkte ik wat de invloed was van de ademing op angst en stress.

Ik besef dat mensen die te maken hebben met vooral chronische hyperventilatie, dit als een groot probleem kunnen ervaren en zeer gebaat zijn bij logopedie. Wat fijn dat we als logopedist deze klachten kunnen verlichten!

Tessa Fennema
Nieuws
Dyslexiebehandelingen bij logopediepraktijk Willewiis;
Sinds twee jaar begeleid ik kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie en lees- en spellingmoeilijkheden.

Wat ik zo mooi vind aan de begeleiding van kinderen gaat veel verder dan het behalen van resultaten op papier.

Mijn dag is goed wanneer ik een kind in de wachtkamer zie lezen en die roept dat hij/zij nog even niet mee naar binnen kan, want hij/zij wil de bladzijde nog af lezen. En ja, dit maak ik gelukkig geregeld mee. Voor kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie zijn dit de mooiste resultaten die je kunt bereiken als je het mij vraagt.

Zelf ben ik al van jongs af aan gek op lezen. Wanneer ik helemaal in een verhaal zit vergeet ik de tijd en speelt het verhaal zich als een film in mijn hoofd af. Degenen die ook van lezen houden, zullen zich hierin herkennen. Voor veel kinderen en volwassenen is dit echter lang niet zo vanzelfsprekend. Zeker als je dyslexie hebt, is lezen meestal niet favoriet. En dat hoeft ook niet. Iedereen heeft zijn eigen hobby’s en interesses. De één houdt van lezen, de ander van bouwen en weer een ander luistert het liefst de hele dag muziek en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal heel voor de hand liggend zou je zeggen. Maar iemand die bijvoorbeeld minder interesse heeft in schilderen, kan dit makkelijker uit de weg gaan dan iemand die, om wat voor reden dan ook, een hekel heeft aan lezen. In de maatschappij waarin wij leven draait bijna alles om lezen. Hoe fijn is het dan, dat lezen lukt.

Mijn doel voor de behandeling is vooral het plezier in lezen weer terug te krijgen. Dat kinderen met een opgeheven hoofd verder kunnen en weer durven te leren. Dát is voor mij belangrijk. De resultaten op papier komen dan vanzelf.
In de praktijk leveren wij maatwerk. Elk kind is uniek, dus elke behandeling ook. We sluiten ons aan bij wat het kind nodig heeft en stellen doelen in overleg met het kind, de ouders en school. Plezier in de behandeling staat hierbij voorop.

Met vriendelijke groeten,
Mirjam de Vries
Logopedist & dyslexiespecialist

Wil je de nieuwsbrief ontvangen? Meld je dan hier aan.

   

©2020 Logopedie Willewiis
Privacyverklaring

ontwikkeld door WIE
Aangesloten bij: