Aandacht voor de ander…

Ken je dat? Dat je boeken hebt aangeschaft maar er niet aan toe komt om ze te lezen? Dat je het te druk hebt met alledaagse dingen? En ergens in je achterhoofd zit dat stemmetje: ”Wanneer ga je dat  éne boek nou lezen?” Dat heb ik nou ook regelmatig. En een paar weken terug kwam ik er aan toe, of eerlijk gezegd dwong ik mijzelf… Ik had een kruis gezet in mijn agenda. De kinderen naar school en ik aan het lezen. Het boek dat al tijden op de plank lag: Transactionele Analyse.

TA staat voor Transactionele Analyse. Een theorie  bedacht door Eric  Berne, een Canadese Psychiater die leefde van 1910 tot 1970. De theorie gaat over persoonlijkheid, communicatie en verandering. Laat ik daar nou veel mee te maken hebben tijdens behandelingen, contact met ouders en tijdens de  trainingen die ik geef.

Dit proeft naar meer, meer lezen, meer er over nadenken, dieper op de stof in gaan. Want ik weet er wel iets vanaf, maar voor mijzelf niet genoeg.

Tijdens het lezen en overdenken word ik getriggerd door de term strooks (strokes in het Engels).

In het Engels betekent  het “aai” of “slag”. Berne gebruikte dit begrip om er een eenheid, een bepaalde mate van aandacht mee aan te geven. Een mate van erkenning. Alle mensen hebben strooks nodig om te overleven, geeft Berne aan. Er bestaan positieve en negatieve strooks, verbale en nonverbale, voorwaardelijke en onvoorwaardelijke strooks.

Voorbeelden van positieve strooks zijn een glimlach, een knipoog, een aai over de bol, een groet, een compliment. We hebben allemaal strooks nodig, ze zijn als het ware de brandstof van ons leven. Nonverbale strooks hebben doorgaans meer impact dan verbale strooks.

Door het ontvangen van positieve strooks voelen we ons prettig, het geeft je het gevoel dat je er toe doet, dat je er mag zijn, erkenning in je zijnswezen! Een woord of gebaar dat aangeeft: ik weet dat je bestaat!

Wij mensen verlangen naar positieve strooks. Positieve onvoorwaardelijke strooks zijn de beste die we kunnen krijgen, liefst in combinatie met lieve en zachte aanrakingen. Kinderen die opgroeien in een klimaat met veel negatieve strooks zullen in hun verdere leven moeite hebben om met positieve strooks om te gaan. Zij vertrouwen ze niet en durven ze niet te aanvaarden omdat ze gewend zijn om negatieve strooks te krijgen en uit te delen. Negatieve strooks kunnen zijn: Jij bent ook altijd zo lui! “Hou toch eens je mond, je klets er altijd doorheen”. “sukkel”. Vaak afkeurend kijken, geïrriteerd zuchten en ga zo maar door.

Negatieve strooks zijn beter dan helemaal geen strooks, want we hebben gewoon strooks nodig. Het ontvangen van negatieve strooks heeft een veel grotere impact dan de positieve strooks. Dit heeft mogelijk te maken het ons overlevingsinstinct, onze drang om in leven te blijven, het dwingt ons om veel alerter te zijn op signalen die gevaar of bedreiging aangeven dan positieve signalen.

Wees bewust van de negatieve strooks die je geeft in wat voor situatie ook! Zet deze om in positieve strooks en zoek balans tussen beide!

Zoek en ontvang de positieve! Hoe fijn is het als je ‘s ochtends de honden uitlaat op je vrije dag, een oudere meneer tegenkomt die een praatje maakt. Die zegt dat hij oud is waarop ik antwoord: “Het is maar net hoe oud u zich voelt!”, waarna een hele grote glimlach tevoorschijn komt. Hij een positieve strook en ik ontvang 1 terug! Mijn dag kan niet meer stuk!

Ik besef weer hoeveel positieve strooks ik mijn kinderen en de kinderen in de praktijk meegeef. Wat heerlijk om te geven en daarna ook te ontvangen!!!
Nieuws
Dyslexiebehandelingen bij logopediepraktijk Willewiis;
Sinds twee jaar begeleid ik kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie en lees- en spellingmoeilijkheden.

Wat ik zo mooi vind aan de begeleiding van kinderen gaat veel verder dan het behalen van resultaten op papier.

Mijn dag is goed wanneer ik een kind in de wachtkamer zie lezen en die roept dat hij/zij nog even niet mee naar binnen kan, want hij/zij wil de bladzijde nog af lezen. En ja, dit maak ik gelukkig geregeld mee. Voor kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie zijn dit de mooiste resultaten die je kunt bereiken als je het mij vraagt.

Zelf ben ik al van jongs af aan gek op lezen. Wanneer ik helemaal in een verhaal zit vergeet ik de tijd en speelt het verhaal zich als een film in mijn hoofd af. Degenen die ook van lezen houden, zullen zich hierin herkennen. Voor veel kinderen en volwassenen is dit echter lang niet zo vanzelfsprekend. Zeker als je dyslexie hebt, is lezen meestal niet favoriet. En dat hoeft ook niet. Iedereen heeft zijn eigen hobby’s en interesses. De één houdt van lezen, de ander van bouwen en weer een ander luistert het liefst de hele dag muziek en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal heel voor de hand liggend zou je zeggen. Maar iemand die bijvoorbeeld minder interesse heeft in schilderen, kan dit makkelijker uit de weg gaan dan iemand die, om wat voor reden dan ook, een hekel heeft aan lezen. In de maatschappij waarin wij leven draait bijna alles om lezen. Hoe fijn is het dan, dat lezen lukt.

Mijn doel voor de behandeling is vooral het plezier in lezen weer terug te krijgen. Dat kinderen met een opgeheven hoofd verder kunnen en weer durven te leren. Dát is voor mij belangrijk. De resultaten op papier komen dan vanzelf.
In de praktijk leveren wij maatwerk. Elk kind is uniek, dus elke behandeling ook. We sluiten ons aan bij wat het kind nodig heeft en stellen doelen in overleg met het kind, de ouders en school. Plezier in de behandeling staat hierbij voorop.

Met vriendelijke groeten,
Mirjam de Vries
Logopedist & dyslexiespecialist

Wil je de nieuwsbrief ontvangen? Meld je dan hier aan.

   

©2020 Logopedie Willewiis
Privacyverklaring

ontwikkeld door WIE
Aangesloten bij: