Aandacht voor de ander…

Ken je dat? Dat je boeken hebt aangeschaft maar er niet aan toe komt om ze te lezen? Dat je het te druk hebt met alledaagse dingen? En ergens in je achterhoofd zit dat stemmetje: ”Wanneer ga je dat  éne boek nou lezen?” Dat heb ik nou ook regelmatig. En een paar weken terug kwam ik er aan toe, of eerlijk gezegd dwong ik mijzelf… Ik had een kruis gezet in mijn agenda. De kinderen naar school en ik aan het lezen. Het boek dat al tijden op de plank lag: Transactionele Analyse.

TA staat voor Transactionele Analyse. Een theorie  bedacht door Eric  Berne, een Canadese Psychiater die leefde van 1910 tot 1970. De theorie gaat over persoonlijkheid, communicatie en verandering. Laat ik daar nou veel mee te maken hebben tijdens behandelingen, contact met ouders en tijdens de  trainingen die ik geef.

Dit proeft naar meer, meer lezen, meer er over nadenken, dieper op de stof in gaan. Want ik weet er wel iets vanaf, maar voor mijzelf niet genoeg.

Tijdens het lezen en overdenken word ik getriggerd door de term strooks (strokes in het Engels).

In het Engels betekent  het “aai” of “slag”. Berne gebruikte dit begrip om er een eenheid, een bepaalde mate van aandacht mee aan te geven. Een mate van erkenning. Alle mensen hebben strooks nodig om te overleven, geeft Berne aan. Er bestaan positieve en negatieve strooks, verbale en nonverbale, voorwaardelijke en onvoorwaardelijke strooks.

Voorbeelden van positieve strooks zijn een glimlach, een knipoog, een aai over de bol, een groet, een compliment. We hebben allemaal strooks nodig, ze zijn als het ware de brandstof van ons leven. Nonverbale strooks hebben doorgaans meer impact dan verbale strooks.

Door het ontvangen van positieve strooks voelen we ons prettig, het geeft je het gevoel dat je er toe doet, dat je er mag zijn, erkenning in je zijnswezen! Een woord of gebaar dat aangeeft: ik weet dat je bestaat!

Wij mensen verlangen naar positieve strooks. Positieve onvoorwaardelijke strooks zijn de beste die we kunnen krijgen, liefst in combinatie met lieve en zachte aanrakingen. Kinderen die opgroeien in een klimaat met veel negatieve strooks zullen in hun verdere leven moeite hebben om met positieve strooks om te gaan. Zij vertrouwen ze niet en durven ze niet te aanvaarden omdat ze gewend zijn om negatieve strooks te krijgen en uit te delen. Negatieve strooks kunnen zijn: Jij bent ook altijd zo lui! “Hou toch eens je mond, je klets er altijd doorheen”. “sukkel”. Vaak afkeurend kijken, geïrriteerd zuchten en ga zo maar door.

Negatieve strooks zijn beter dan helemaal geen strooks, want we hebben gewoon strooks nodig. Het ontvangen van negatieve strooks heeft een veel grotere impact dan de positieve strooks. Dit heeft mogelijk te maken het ons overlevingsinstinct, onze drang om in leven te blijven, het dwingt ons om veel alerter te zijn op signalen die gevaar of bedreiging aangeven dan positieve signalen.

Wees bewust van de negatieve strooks die je geeft in wat voor situatie ook! Zet deze om in positieve strooks en zoek balans tussen beide!

Zoek en ontvang de positieve! Hoe fijn is het als je ‘s ochtends de honden uitlaat op je vrije dag, een oudere meneer tegenkomt die een praatje maakt. Die zegt dat hij oud is waarop ik antwoord: “Het is maar net hoe oud u zich voelt!”, waarna een hele grote glimlach tevoorschijn komt. Hij een positieve strook en ik ontvang 1 terug! Mijn dag kan niet meer stuk!

Ik besef weer hoeveel positieve strooks ik mijn kinderen en de kinderen in de praktijk meegeef. Wat heerlijk om te geven en daarna ook te ontvangen!!!
Nieuws
Wil je meer weten over effectief communiceren? Meld je dan aan voor het gratis e-book "25 tips voor effectief communiceren" Ga naar aanvragen gratis e-book Effectief communiceren.
Naast Willewiis heeft Tessa nog een bedrijf genaamd Tessa Trainingen. Daar geeft zij trainingen op gebied van effectief communiceren en persoonlijke ontwikkeling. Je kunt een kijkje nemen op de website

Wil je de nieuwsbrief ontvangen? Meld je dan hier aan.

   

©2019 Logopedie Willewiis
Privacyverklaring

ontwikkeld door WIE
Aangesloten bij: